توسط دکتر رضا گودرزی جهادگر مرکز فرهنگی جهادی بقیه الله عج

تحلیل اجمالی بر بند هفتم، هشتم و نهم از فرمان ۹ ماده ای مقام معظم رهبری به جهادگران

به گزارش پایگاه خبری بسیج سازندگی سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران، تحلیل اجمالی بر بند هفتم، هشتم و نهم از فرمان ۹ ماده ای مقام معظم رهبری به جهادگران توسط جهادگر استان تهران  جناب آقای دکتر گودرزی انجام شد؛

بی میلی به کار و تلاش از عارضه هایی است که بخش هایی از گروه ها و بافت جمعیتی جامعه به آن دچار شده اند و به اعتقاد بنده ناهنجاری است و می تواند مضرات و صدمات در پی داشته باشد البته بحث جامعه شناسی ساختار مبتی بر حرکت جهاد است واگر جهادگر خدمت گیرنده را محرک نکند این عافت را دو چندان کرده چون محرکت ذات وفکر نبود که جوشش به وجود نیامده اما زمانی که این رفتار از حالت مقطعی و دفعی به روال و قاعده ای مستمر مبدل می شود،یک چالش و معضلی جدی پدید می آید که زندگی و آینده فرد را تحت الشعاع قرار می دهد.پ س اگر من جهادکر مه موتور محرک خدمت در درونم فعال شده و ساختار ساز شدم یعنی حرکت کردم پس چرا أین نیروی محرکه را انتقال ندهم که در جنبه های دیگر ساختار ساز شوم باید بدانیم رکود و ایستایی از اصلی ترین عوارض بی میلی و تن آسایی است،زیرا پویایی و بالندگی در فرد را به حاشیه می برد و کور می کند و بطور طبیعی در چنین شرایطی میل و رغبت چندانی برای فعالیت مستمر تلاش و کوشش جدی وجود ندارد.پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورهای جهان تلاش وپشتکار است و بیش از آنکه منابع و امکانات در توسعه و شکوفایی یک جامعه نقش داشته باشد این ممارست و روحیه تلاشگری است که جامعه و کشور را به سمت فتح قله های پیشرفت سوق می دهد پس جهادگر باید روحیه را ایجاد که مستحق را از فقر فکری بی میلی خارج واکر خارج شد بار مالی جهاد هم کاش یافته وبومی گرایی در موارد خاصه جهاد محرک است ورشد وایجاد انگیزه جمعی در منطقه هدف .ریشه اصلی و سنگ بنای بی میلی یا کوشایی در کودکی گذاشته می شود و در واقع در این مقطع سنی است که پایه و بنیاد اصلی شخصیتی و رفتاری در فرد ساخته و پرداخته می شود.تقسیم وظایف و واگذاری مسئولیت به مقتضیات سن کودکان و نوجوانان،اصلی ترین راهکار و شیوه برای ارتقای روحیه تلاشگری در فرد محسوب می شود و هر آنچه در این عرصه بیشتر فعالیت و برنامه ریزی شود، روند توسعه رشد و شکوفایی جامعه جهادمحور نیز با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی خواهد شددین و شریعت اسلامی نیز تاکید بسیاری بر کار،تلاش،کوشش و پشتکار دارد و در شرایطی که موازین و شعائر اسلامی و اعتقادی ما نسبت به این امر خطیر حساسیت و تاکید ویژه ای دارد،باید با آموزش های صحیح نظری و عملی، روحیه و رویکرد جهادی در فرد فرد جامعه متجلی شود جهادگر باید محرک باشی وبعد متحرک

 

تحلیل اجمالی بر بند هشتم از فرمان ۹ ماده ای مقام معظم رهبری به جهادگران/ ما باید با کاربردی کردن جریان جهاد در جامعه؛ تکنولوژي پیشرفته را در خدمت ارتباطات در بیاوریم و بر پیچیدگی و کاربرد آن وتسهیل کردن آن بپردازیم  که این ارتباط منجر به شناخت بین گروهی شود  واین جریان نگاه ظرفیتهای بین گروهی هست باید تکنولوژي ارتباطات را به کار گیرید و جهادگر پس از تأمین نیازهاي اولیه خود، براي رشد و توسعه ساختاری ناچار بـه اسـتفاده از شـبکه هـاي ارتباطی و نیز گسترش و توسعه ارتباطات اجتماعی  بین فردی هست و همچنین شناخت ظرفیتهای سازمانی نهادها جهت پویایی گروه ها از این رو بدون تعمیق و گسترش ارتباطات در همه جنبه هاي جهادی دچار رخوت حرکتی میشود ون ساختار سازمانی مولد ندارد چون ظرفیت ها را تشناخته ودچار موازی کاری شدن چنین جریاني، یک جریان مـرده بـحساب می اید واکر سطوح ارتباط نقص داشته باشد حرکت ضعیف میشود پس نگاه بین گروهی و ارتباط گیری و شناخت توازن برقرار میکند وباید اصول را بشناسیم از این رو تعریف کوچکی را میگویم تا ساختار شناخته شود 
ارتباطات بین فردي 
• یعنی ارتباط فرد با خودش ریشه شناخت هست
• در این نوع ارتباط فرد با خودش ارتباط برقرار میکند و آینده میسازد
• این نوع ارتباط را میتوان نوعی«گفتگوي درونی»گفت که اگر معرفتی شود نور است
 ارتباطات میان فردي ساختارمند
• یعنی ارتباط افراد با یکدیگر در ساختار مجمع وشکل دهی
• در این نوع ارتباط دو فرد با همدیگر ارتباط برقرار میکنند ومیتوان چند وجهی ساختاری ایجاد با ابزاری رسانه ای سازمانی
• هر دو آنان با همدیگر به تعامل میپردازند. 
• این نوع ارتباط ممکن است به دو صورت باشد : 
۱- مستقیم (چهره به چهره) ۲-غیرمستقیم (ارتباط تلفنی، اینترنت و ...) 
۳-ارتباطات گروهی • یعنی ارتباط فرد با گروهی از افراد و بالعکس. 
• در این نوع ارتباط یک فرد با گروهی از افراد ارتباط برقرار میکند. 
• این نوع ارتباط میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برقرار شود. 
• مستقیم مانند ارتباط جهادگر با مستحق یا بین گروهی بریم جهادگران
ارتباطات انبوهی(جمعی) 
• یعنی ارتباط یک مرکزیت با تعداد عملاً غیر قابل شمارشی از افراد مثل مجمع جهادگران که اگر ساختار ساز باشد ایجاد ارتباط برون سازمانیی میکند  
• ارتباط غیرمستقیمی که از طریق رسانه هاي ارتبـاط جمعـی بـا گـروههـاي
وسیع جامعه متولی قدرت نهادی ایجاد میشود،که ارتباط جهاد معنا پیدا میکند 
• رسانه هاي ارتباط جمعی گروههاي خـاص را بـه هـم پیونـد داده و وحـدت
ایجاد میکند که باید گسترش یابند
و هدف هاي ارتباط وشناخت
ارتباط براي هدفها ومقاصد مختلفی صورت میگیرد. بدین صورت کـه یـک ارتبـاط ممکـن اسـت داراي هدف اطلاع رسانی، واگر  ترویجی باشد این سازمان های متولی حتی به نیت دیده شدن حرکت میکند از ایـن رو، بـا توجـه بـه هـدفی کـه
ارتباط دنبال میکند، میتوان ارتباط را به انواع ارتباطات آموزشی، ترویجی، تبلیغـی، ساختاری و سازمانی اطـلاع رسـانی شکل دهیم باید پویا باشیم

 

تحلیل اجمالی بر بند نهم از فرمان ۹ ماده ای مقام معظم رهبری به جهادگران/
ما برای انجام هر کاری نیاز به یک نیروی جریان ساز محرک شکوفا نیاز داریم گاهی نیاز و کمبودها هستند  انگیزش ما را بیدار میکند گرسنگی باعث می‌شود به دنبال غذا برویم و تشنگی ما را به سوی اب می‌کشاند پس اگر قرار است هنرمندانه حرکت جهادی را نشان دهیم وایجاد انگیزه کنیم از دون خود هنرمند باید جوشش این هدف باشد تا به دل مخاطب اثر کند نه این که جهاد را بسته ای از خبر ببیند میزان انگیزه و شوق ما برای دستیابی به یک ارزش آن هم از جنس جهاد ، نقش مهمی در موفقیت ما برای رسیدن به آن ارزش است حرکت هر جسم ساکن نیاز به نیرو محرکه‌ است یعنی اگر رسانه و ابزار هنر محرک باشد انسان کم توان هم جهادی و ارزشی میکند ومحرک متجلی روح و شور و اشتیاق نیرو محرکه‌ی ما برای شرکت در جهاد است. تشویق هنرمندانه رسانه ای نیرویی است که دستیابی به آرزوها و رؤیاهای بزرگ را ممکن می‌سازد چون چراغ درون را روشن کرده پس هنرمند بدون روح جهاد تاثیری ندارد وچون خودش ذوب در کار نشده فقط بسته وخوراک خبری تهیه کرده الزاما اشتیاق باعث می‌شود که با شور و شوق جهادگر را تحریک میکندبه امر خیر و اشتیاق سوخت احساسی ما را برای دستیابی به رؤیاهای بزرگ رسانه ای تأمین خوراک تصویری برای دیده شدن جهادگران است اما این نیرو چیست و از کجا می‌آیدو چطور می‌توانیم آن را در درون خود ایجاد کنیم و چگونه می‌توانیم برای دستیابی به موفقیت آن را به کار بگیریم؟عشق همان میل، علاقه و گرایش است به خوبی ها چون شهید آوینی نگاه را با عشق معنا مرد که جوشش به وجود آمد وخودش در عمل قرق بود و همان دوست داشتن تصور خیال خدمت هم حرکت است. عشق همان ابزار رسانه ای مکمل است، اما با تمام اینها فراتر از آنهاست چه چیز خدمت وساختن باطن همه‌ی ما در درون خود احساس عشق، محبت و دوست داشتن را تجربه و درک می‌کنیم. عشق در تمام فعالیت‌های روزانه‌ی ما نیز نقشی اساسی دارد پس اگر در ابزار رسانه ساده گی شور شعور بود ابزار رسانه تاثیر گذار میشود  تمام رفتارهای ما تحت تأثیر خواسته‌ها و گرایش‌های ماست. همه‌ی این تمایلات مراتبی از جهادند است پس حرکت تصویر هم باید جهاد محسوب شود و انگیزه ایجاد شود برای ضبط کننده و این عشق و اشتیاق شدید، برای دستیابی به هر خواسته‌ای دارای قدرتی جادویی رسانه بس است راز کسب دستاوردهای بزرگ، انجام کاری است که نسبت به آن شور و اشتیاق داریم و اگر می‌خواهید کار بزرگی در زندگی انجام بدهید، باید کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشیدزیرا فرصت من برای انجام آن کار کم است باید در ذهن جوان رسانه محور شکل گیرد در حالت عادی شاید شما هیچ اشتیاقی برای رفتن به نقطه‌ی نامعلومی در وسط بیابان برای یافتن گنج نداشته باشید، اما اگر به شما نقشه‌ی دقیق گنج داده شود، حتما اشتیاق بیشتری خواهید داشت. مسئله‌ی دیگر، باور به توانایی‌های خودتان است. اگر مطمئن باشید که شکست غیرممکن و موفقیت قطعی است ابزار رسانه تاثیر گذار نباید رسانه جهاد رتوش شود چون قرار است صدای مظلوم شود البته ضوابط اخلاق لازمه و اگر صدای حق شدی میشوی جاذب و این اشتیاق برای اقدام و دستیابی به هدف خواهد شد رسانه جهاد پژوهش میدانی از ظرفیت عظیم ملی به مخاطب نشان دهد و شعور جوانی وجهادی را به رخ کشد که چه ظرفیت کمالی ساخته شد وخاطب را جذب ریشه ای از ظرفیت فکری جهادگر کند نه به بیل وکنگ درون دستش بلکه باور ساز باید شودو اشتیاق سوزان، شدیدترین میزان اشتیاق و فوران شور و هیجان در درون شماست. اشتیاق سوزان دارای نیرویی جادویی برای رسیدن به اهداف است برانگیختن اشتیاق سوزان در درون خود، نیازمند داشتن رؤیاها و آرزوهای بزرگ است ما میتوانیم را در درون زنده کند  اهداف کوچک و معمولی قادر به شعله‌ور ساختن اشتیاق سوزان نیستند. فقط افکار بزرگ و اهداف متعالی می‌توانند اشتیاق سوزان را در درون ما برافروزند و نیروهای خفته‌ی ما را برای دستیابی به آن بیدار کنند یکی از قوی‌ترین موتورهای موفقیت، شعله ور شدن اشتیاق است واگر این شد حرکت نو گرایی رسانه آغاز میشود چون برخواسته از شور شعور است

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.